Söker du efter "Introduktionsåret : Vägledning för mentorer och lärare" av Åsa Morberg? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Introduktionsåret : Vägledning för mentorer och lärare
Av Åsa Morberg, Ulla Lindgren

Bok- presentation: |
Introduktionsåret : Vägledning för mentorer och lärare |
Författar- presentation: |
Åsa Morberg |
![]() |
Mentorskap under introduktionsåret.
Såväl erfarna som nyblivna lärare står nu inför en stor och spännande utmaning. Rutinerade lärare ska bli mentorer, nyblivna lärare ska få en mentor. I denna bok belyses många av de mest centrala frågorna samt ges handfast vägledning. Mentorns uppgift slås fast av Skolverket och syftar till att stödja den nyblivna lärarens professionella utveckling. Detta ställer krav inte bara på de nyblivna lärarna utan även på mentorerna, eftersom mentorsrollen är ny för de flesta.
Syftet med denna bok är dels att tydliggöra mentorernas uppdrag, dels att lyfta fram rimliga förväntningar från nybörjarlärarna. Vad behöver mentorerna kunna och hur kan de nyblivna lärarna förbereda sig? För att introduktionsåret ska bli framgångsrikt behandlas i boken både förhållningssätt och innehåll, planering och genomförande. Eftersom mentorskapet är obligatoriskt för att den nyexaminerade läraren ska få sin legitimation, är det extra viktigt att det genomförs på ett strukturerat och målinriktat sätt.
Utgåvor
Mentorskap är ett kraftfullt redskap för människor som vill utvecklas. Genom analyserande och konstruktiva samtal kan självständighet, initiativförmåga och självförtroende försträkas och utvecklas. De kan bidra till att nybörjarlärarnas professionella utveckling får en bra start. I boken ges flera förslag på vad som brukar vara aktuellt för nybörjarlärare att få belyst under den första tiden i yrket. Mentorskapet kan med fördel ses som kompetensutveckling för de mer erfarna lärarna.
Även rektorer och förskolechefer kan genom boken få ett visst stöd inför sina kommande bedömningstillfällen.
Boken innehåller även en modellsamling med metodförslag och underlag, som kan underlätta den bedömnade funktion som ingår i mentorskapet.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Såväl erfarna som nyblivna lärare står nu inför en stor och spännande utmaning. Rutinerade lärare ska bli mentorer, nyblivna lärare ska få en mentor. I denna bok belyses många av de mest centrala frågorna samt ges handfast vägledning.
Bok: 218897
Anmäl textfel