Söker du efter "Fröken Julie / Lättläst" av August Strindberg? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Fröken Julie / Lättläst
Av August Strindberg
|
Bok- presentation: |
Fröken Julie / Lättläst |
|
Författar- presentation: |
August Strindberg |
|
|
Fröken Julie älskar att dansa. Hon kastar sig ut i dansen på midsommarafton. Ingen man dansar som Jean, faderns betjänt. Men får fröken Julie, grevens dotter, dansa med en betjänt?
I köket träffas de två tillsammans med Kristin som är Jeans fästmö. När Kristin har somnat börjar en natt som slutar med svek, kärlek och död.
August Strindberg har skrivit den berömda pjäsen om Jean och fröken Julie. Det är en av världens mest spelade pjäser. Busk Rut Jonsson har återberättat Fröken Julie till lättläst.
Fereshteh Fazeli har tidigare illustrerat flera lättlästa böcker.
Utgåvor
Fröken Julie är en världsberömd pjäs som handlar om makt och kärlek.
Julie älskar med sin fars betjänt Jean. Julie är rik men Jean tillhör tjänstefolket. Vem ska bestämma? Är deras kärlek möjlig?
Bok: 130355
Anmäl textfel
August Strindberg
Han anses av många vara Sveriges viktigaste författare. Under sina verksamma år skrev han ett 60-tal dramer, tio romaner och tio novellsamlingar. Många av hans verk räknas som klassisker, till exempel "Röda rummet", "Hemsöborna", "Fröken Julie" och "Ett drömspel".

