Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
Varumärkessamarbeten - Häftad
Beställningsvara, 470 kr
 Information från förlaget 

Varumärkessamarbeten

Av Henrik Uggla

Bok-
presentation:
Varumärkessamarbeten
Författar-
presentation:
Henrik Uggla
Häftad
Beställningsvara, 470 kr

Synen på varumärkessamarbeten har förändrats. Det som för tio år sedan sågs som en marknadsföringstaktik har idag blivit ett etablerat strategiverktyg i varumärkets totala portföljstrategi. Samarbeten ses idag ofta som en snabbare väg till marknaden och som ett alternativ till direkta varumärkesutvidgningar.
I takt med att företagen etablerat en öppnare och mer dynamisk syn på varumärkessamarbeten i praktiken behövs också mer robusta modeller och tankar som kan vägleda smarta och hållbara varumärkessamarbeten. Det behövs också en bättre överblick över risker och möjligheter med samarbeten generellt. Det är sant att samarbeten kan stärka ett varumärke – men ett samarbete kan också sänka ett varumärke.

Läs mer
Varumärkessamarbeten tar ett helhetsgrepp på området. Boken innehåller bland annat:
• Framväxten av och synen på varumärkessamarbeten.
• Olika typer av varumärkessamarbeten.
• Genomgång av fyra olika strategier för varumärkessamarbeten: reaching in, reaching up, reaching out och reaching beyond.
• Kopplingen mellan portföljstrategier och varumärkessamarbeten.
• Tydliga exempel och minicase från affärsverkligheten illustrerar olika samarbeten.

Om författarna
Henrik Uggla är docent i Brand Portfolio Management vid avdelningen för industriell marknadsföring på KTH och internationellt verksam som föreläsare och varumärkesstrateg. Henrik har på Liber tidigare publicerat bland annat: Organisation av varumärken, Affärsutveckling genom varumärket och Varumärkesarkitektur.
Henriks forskning är globalt publicerad i vetenskapliga tidskrifter som The Journal of Brand Management, European Journal of Marketing och The Indian Journal of Brand Management.

Recensioner
”I den här boken beskriver författaren, som är verksam som forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan, hur varumärkessamarbeten vuxit fram och hur synen på sådant samarbete förändrats. I var sitt kapitel beskrivs fyra olika strategier för samarbeten mellan varumärken. Exempel hjälper till att förstå de skilda strategierna. Varje kapitel innehåller dessutom en sammanfattning, viktiga punkter i kapitlet och diskussionsfrågor, varför upplägget gör boken lämpad för såväl utbildning som för självstudier. Med åtta sidor av referenser med citat och hänvisningar i texten tillgodoses också mer än väl behovet av uppslag för vidare läsning.” - BTJ häfte 13108195 Lektör Folke Hermanson Snickars

Utgåvor

Häftad
Förlag: Liber
Lagerstatus: Beställningsvara

Synen på varumärkessamarbeten har förändrats. Det som för tio år sedan sågs som en marknadsföringstaktik har idag blivit ett etablerat strategiverktyg i varumärkets totala portföljstrategi. Samarbeten ses idag ofta som en snabbare väg till marknaden och som ett alternativ till direkta varumärkesutvidgningar.
I takt med att företagen etablerat en öppnare och mer dynamisk syn på varumärkessamarbeten i praktiken behövs också mer robusta modeller och tankar som kan vägleda smarta och hållbara varumärkessamarbeten. Det behövs också en bättre överblick över risker och möjligheter med samarbeten generellt. Det är sant att samarbeten kan stärka ett varumärke – men ett samarbete kan också sänka ett varumärke.

Synen på varumärkessamarbeten har förändrats. Det som för tio år sedan sågs som en marknadsföringstaktik har idag blivit ett etablerat strategiverktyg i varumärkets totala portföljstrategi. Samarbeten ses idag ofta som en snabbare väg till marknaden och som ett alternativ till direkta varumärkesutvidgningar.
I takt med att företagen etablerat en öppnare och mer dynamisk syn på varumärkessamarbeten i praktiken behövs också mer robusta modeller och tankar som kan vägleda smarta och hållbara varumärkessamarbeten. Det behövs också en bättre överblick över risker och möjligheter med samarbeten generellt. Det är sant att samarbeten kan stärka ett varumärke – men ett samarbete kan också sänka ett varumärke.

Läs mer
Varumärkessamarbeten tar ett helhetsgrepp på området. Boken innehåller bland annat:
• Framväxten av och synen på varumärkessamarbeten.
• Olika typer av varumärkessamarbeten.
• Genomgång av fyra olika strategier för varumärkessamarbeten: reaching in, reaching up, reaching out och reaching beyond.
• Kopplingen mellan portföljstrategier och varumärkessamarbeten.
• Tydliga exempel och minicase från affärsverkligheten illustrerar olika samarbeten.

Om författarna
Henrik Uggla är docent i Brand Portfolio Management vid avdelningen för industriell marknadsföring på KTH och internationellt verksam som föreläsare och varumärkesstrateg. Henrik har på Liber tidigare publicerat bland annat: Organisation av varumärken, Affärsutveckling genom varumärket och Varumärkesarkitektur.
Henriks forskning är globalt publicerad i vetenskapliga tidskrifter som The Journal of Brand Management, European Journal of Marketing och The Indian Journal of Brand Management.

Recensioner
Boken utsågs i samband med att Marknadsföreningen i Stockholm arrangerade Tendensdagen 2013 till Årets marknadsföringsbok. Motivering från juryn: "I boken Varumärkessamarbeten tar författaren ett helhetsgrepp och visar på olika typer av samarbeten och kopplar dem till valda strategier—allt på ett lysande sätt och med många belysande exempel."
"I var sitt kapitel beskrivs fyra olika strategier för samarbeten mellan varumärken. Exempel hjälper till att förstå de skilda strategierna. Varje kapitel innehåller dessutom en sammanfattning, viktiga punkter i kapitlet och diskussionsfrågor, varför upplägget gör boken lämpad för såväl utbildning som för självstudier. Med åtta sidor av referenser med citat och hänvisningar i texten tillgodoses också mer än väl behovet av uppslag för vidare läsning." - BTJ häfte 13108195 Lektör Folke Hermanson Snickars

Utgivningsdatum: 20130118
9789147098712

Bok: 201492

Anmäl textfel

Sveriges ledande muminåterförsäljare
Sveriges största sortiment av muminmuggar, och ytterligare hundratals muminprodukter. Till muminavdelningen
Pocket 8 kr/styck
Alltid i Glansholms Antikvariat, fler än 2000 pocket, 8 kr/styck.
Visa listning
Inbundet 19 kr/styck
Alltid i Glansholms Antikvariat, fler än 2000 inbundna böcker, 19 kr/styck.
Visa listning
 

Boktoppen

Den sista grisen

av Horace Engdahl
Inbunden, Finns i lager, 271 kr
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Oanade konsekvenser

av Elizabeth George
MP3 CD, Finns i lager, 280 kr
Storpocket, Finns i lager, 140 kr
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Blå stjärnan

av Jan Guillou
Inbunden, Finns i lager, 289 kr
MP3 CD, Finns i lager, 298 kr

Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän)

av Jonas Jonasson
MP3 CD, Finns i lager, 298 kr
CD-skiva, Finns i lager, 352 kr
Inbunden, Finns i lager, 289 kr
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Playground

av Lars Kepler
Storpocket, Finns i lager, 140 kr

STHLM DELETE

av Jens Lapidus
MP3 CD, Finns i lager, 280 kr
Storpocket, Finns i lager, 140 kr
Pocket, Finns i lager, 78 kr
Litteraturmagazinet listar
Litteraturmagazinet listar

LitteraturMagazinet tipsar

Jack

av Christina Lindström
Inbunden, Finns i lager, 172 kr

Starkare än magi

av V. Florian
Häftad, Finns i lager, 109 kr

Fiskarmännen

av Chigozie Obioma
Pocket, Finns i lager, 69 kr

H som i hök

av Helen Macdonald
Inbunden, Finns i lager, 280 kr

Avd. för grubblerier

av Jenny Offill
Inbunden, Finns i lager, 262 kr
CD-skiva, Finns i lager, 367 kr
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Tackla hatet

av Ordfront Förlag
Inbunden, Finns i lager, 271 kr

Pockettoppen

Avdelning 73

av Sofie Sarenbrant
MP3 CD, Finns i lager, 298 kr
Pocket, Finns i lager, 78 kr

Järnblod

av Liza Marklund
Inbunden, Finns i lager, 289 kr
Storpocket, Finns i lager, 140 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Öppnas i händelse av min död

av Liane Moriarty
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Falleri, fallera, falleralla

av Carin Gerhardsen
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Vårjakt i Rosengädda

av Emma Hamberg
Pocket, Finns i lager, 69 kr
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2