
Våra experter hjälper dig eftersöka "En mamsell i Akademien : Ulrica Fredrica Pasch och 1700-talets konstvärld" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

En mamsell i Akademien : Ulrica Fredrica Pasch och 1700-talets konstvärld
Av Anna Lena Lindberg

Bok- presentation: |
En mamsell i Akademien : Ulrica Fredrica Pasch och 1700-talets konstvärld |
Författar- presentation: |
Anna Lena Lindberg |
![]() |
bibliografisk_person: | Ulrica Fredrica Pasch |
Ulrica Fredrica Pasch (17351796) var porträttmålare och Konstakademiens första kvinnliga ledamot. Som medlem i den stora konstnärsfamiljen Pasch och med jämn sysselsättning på den blomstrande porträttmarknaden var hon väl förankrad i 1700-talets konstvärld. Mamsell Pasch målade såväl män som kvinnor, hela familjer och strålande barnporträtt i både Sverige och Finland. Beställarna kom från adel och borgerskap, kulturelit och universitet. Men i konsthistorien glömdes hon bort
Denna rikt illustrerade monografi lyfter inte bara fram ny kunskap om en idag okänd konstnär. Den behandlar också hur den moderna konstvärlden och konsthistorieskrivningen formats av föreställningar kring kvinnligt och manligt liksom det vanskliga i att vara kvinna och konstnär.
Utgåvor
Bok: 161734
Anmäl textfel