
Våra experter hjälper dig eftersöka "Med facit i hand : normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Med facit i hand : normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor
Av Åsa Bartholdsson

Bok- presentation: |
Med facit i hand : normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor |
Författar- presentation: |
Åsa Bartholdsson |
![]() |
Denna avhandling handlar om den läroprocess genom vilken elevskap, en särskild form av normalitet, formas inom ramen för den svenska skolan.
Den svenska skolan ska, enligt de nationella styrdokumenten präglas av demokratiska principer och respekt för individen. Elevsocialisation sker då, som
avhandlingen belyser, idealt genom "vänlig maktutövning". Detta förutsätter elever som är benägna att auktorisera lärares maktutövning, tar ansvar och anpassar sig till de normer som råder. Genom den vänliga styrningen leds eleven
mot att tillägna sig ett visst vetande för hur en elev ska uttrycka "sig själv" som person, både språkligt och i handling och hantera den mångfald av samtidiga relationer som råder i skolan.
Elevskapet handlar också om att göra sig tillgänglig för såväl introspektion, som inspektion av "seende" professionella personer. Skapandet av eleven är en komplex socialisations- och normaliseringsprocess och
huruvida eleven bemästrar detta eller inte mäts i termer av elevens mognad och i vilken utsträckning eleven är "sig själv". Maktutövningen är därför vänlig också
genom att omsorg om elevens bästa står i förgrunden, ett omsorgsanspråk som formuleras i en diskursiv växelverkan mellan skolans professionella socialisatörer och dominanta diskurser i samhället kring barn, föräldrar och skolan "idag". Det etnografiska materialet bygger huvudsakligen på fältarbete i en förskoleklass
och en klass i skolår fem, i två olika svenska skolor under perioden augusti 1999 till juni 2002.
Utgåvor
Denna avhandling handlar om den läroprocess genom vilken elevskap, en särskild form av normalitet~ formas inom ramen för den svenska skolan. Den svenska skolan ska, enligt de nationella styrdokumenten präglas av demokratiska principer och respekt för individen. Elevsocialisation sker då, som avhandlingen belyser, idealt genom "vänlig maktutövning". Detta förutsätter elever som är benägna att auktorisera lärares maktutövning, tar ansvar och anpassar sig till de normer som råder. Genom den vänliga styrningen leds eleven mot att tillägna sig ett visst vetande för hur en elev ska uttrycka "sig själv" som person, både språkligt och i handling och hantera den mångfald av samtidiga relationer som råder i skolan. Elevskapet handlar också om att göra sig tillgänglig för såväl introspektion, som inspektion av "seende" professionella personer. Skapandet av eleven är en komplex socialisations~ och normaliseringsprocess och huruvida eleven bemästrar detta eller inte mäts i termer av elevens mognad och i vilken utsträckning eleven är "sig själv". Maktutövningen är därför vänlig också genom att omsorg om elevens bästa står i förgrunden, ett omsorgsanspråk som formuleras i en diskursiv växelverkan mellan skolans professionella socialisatörer och dominanta diskurser i samhället kring barn, föräldrar och skolan "idag". Det etnografiska materialet bygger huvudsakligen på fältarbete i en förskoleklass och en klass i skolår fem, i två olika svenska skolor under perioden augusti 1999 till juni 2002.
Bok: 134186
Anmäl textfel