
Våra experter hjälper dig eftersöka "Teorier i det naturvetenskapliga klassrummet" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Teorier i det naturvetenskapliga klassrummet
Av Björn Andersson

Bok- presentation: |
Teorier i det naturvetenskapliga klassrummet |
Författar- presentation: |
Björn Andersson |
![]() |
Att skapa och använda teorier är kärnan i naturvetenskapen. Teorierna är redskap för individens vetgirighet, samhällets kunskapsbygge och utgör grunden för den tekniska utveckling som förändrat våra liv under de senaste århundradena. För att elever ska lära sig att använda dessa teoretiska redskap krävs undervisningsmetoder där problemlösning, argumentation och diskussion står i centrum.
Den här boken belyser hur man kan undervisa om teorier i skolans naturvetenskap. Den består av fyra delar där den första behandlar kommunikation och lärande. I den andra diskuteras utförligt undervisning av centrala teorier, bland dem en kvalitativ partikelteori för faser och fasomvandlingar och teorin om evolution genom naturligt urval. I den tredje delen ger författaren exempel på hur det kunnande som redovisats i tidigare delar kan förmedlas till elever i form av berättelser. Två av dessa ingår i boken. Ytterligare fem kan laddas ner från nätet. Den sista delen är en problemsamling.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, till lärarutbildare och andra med intresse för undervisning och lärande i naturvetenskap.
Björn Andersson är professor emeritus vid Göteborgs universitet med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnenas didaktik.
Utgåvor
Bok: 199449
Anmäl textfel