
Våra experter hjälper dig eftersöka "Mänsklig mognad : etik och pedagogik enligt Montaigne" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Mänsklig mognad : etik och pedagogik enligt Montaigne
Av Christer Hedin

Bok- presentation: |
Mänsklig mognad : etik och pedagogik enligt Montaigne |
Författar- presentation: |
Christer Hedin |
![]() |
Pressklipp
"Montaigne är komplicerad eftersom han ändrar fokus under tid och ibland motsäger sig själv. Hedin tacklar detta med en hermeneutisk analysmetod och söker förstå Montaigne genom att leva sig in i hans tankevärld - även om analysen utgår från nutida etiska frågeställningar. /.../ Studien, som inte alls kräver förkunskaper, är mycket välskriven och logisk samt klar i disposition och argumentering och Hedin lyckas förmedla grundtankarna i Montaignes författarskap utan att sky inkonsekvenserna."
Ola Svärd, Bibliotekstjänst 7:2005
Utgåvor
Kan man lära ut godhet? Kan lärandet göra eleverna till bättre människor? Skolans värdegrund har aktualiserat etikundervisningens syfte och villkor.
Många av pedagogikens stora tänkare har varit övertygade om att undervisning kan dana goda människor. De anser till och med att en undervisning som inte avser att göra människor goda är meningslös. Lärandets mål är människans dygd.
Michel de Montaigne en fransk adelsman från 1500-talet brukar betraktas som den första moderna pedagogen. Han hade mycket radikala åsikter om både etik och pedagogik. Montaigne anser att människan av naturen är god. Godheten är medfödd men endast som ett anlag. Den måste utvecklas och det kan bara ske under bestämda former och förutsättningar.
Detta arbete om Michel de Montaignes syn på etik och pedagogik är en studie i pedagogisk filosofi, ett område som tilldrar sig allt större uppmärksamhet i dagens debatt om lärandets innebörd och villkor. Montaigne formulerade tidlösa frågor om utvecklingen av människans moraliska ansvar. Hans svar framhäver lärarens utmanande uppgifter och stora möjligheter att bidra till mänsklig mognad. Boken vänder sig till lärare, lärarstuderande och alla som är intresserade av människosyn och lärande inom ämnen som idéhistoria, filosofi och psykologi.
Författarpresentation
Christer Hedin är verksam som professor i religionskunskap och filosofi vid Lärarhögskolan i Stockholm och har lång erfarenhet av lärarutbildning i både teori och praktik.
Bok: 147730
Anmäl textfel