
Våra experter hjälper dig eftersöka "Musikjuridik" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Musikjuridik
Av Håkan Hillerström, Henrik Stannow

Bok- presentation: |
Musikjuridik |
Författar- presentation: |
Håkan Hillerström |
![]() |
Musikjuridik handlar om upphovsrätt och musik. Den redogör i huvuddrag för det upphovsrättsliga regelsystemet, för vad som menas med olika upphovsrättsliga begrepp och för de rättigheter och det skydd som enligt lag garanteras rättighetshavarna.
Musikjuridik belyser också olika upphovsrättsliga frågeställningar som upphovsmän (kompositörer/låtskrivare, författare, bearbetare) och utövande konstnärer (artister, musiker, sångare) kan ställas inför, när det gäller användning av deras verk och prestationer. Det så kallade populärmusikaliska området har satts i fokus.
I en omfattande musikjuridisk ordlista från A till Ö förklaras omkring 200 specialuttryck och termer på upphovsrättsområdet.
Det krävs inga juridiska förkunskaper för att kunna ta del av bokens innehåll.
Henrik Stannow har tidigare under många år varit Stims chefsjurist samt rådgivare i juridiska frågor åt bland annat SKAP (Sveriges kompositörer och textförfattare), FST (Föreningen Svenska Tonsättare), Musikförläggarna och Musikerförbundet. Han har själv, och även i samarbete med andra författare, publicerat ett antal skrifter inom det aktuella rättsområdet.
Utgåvor
Musikjuridik fjärde reviderade omarbetade upplagan
Denna bok handlar om musik och juridik. Boken är i första hand skriven för musikbranschens aktörer: kompositörer, författare, bearbetare, artister, musiker, producenter, musikförlag, managers m.fl. Den informerar om olika upphovsrättsliga och avtalsrättsliga frågor, som dessa aktörer kan ställas inför när det gäller utnyttjande av verk och prestationer. Givetvis kan Musikjuridik också vara av stort intresse för andra kulturarbetare i musiklivet och inte minst i utbildningssammanhang. Det så kallade populärmusikaliska området har satts i fokus. Det krävs inga juridiska förkunskaper för att kunna ta del av bokens innehåll.
Exempel på frågor som det lämnas svar på:
- Vilka rättigheter och vilket skydd har jag?
- Vad menas med olika upphovsrättsliga begrepp?
- Är ett avtals villkor och ersättningar rimliga?
- Vilka fallgropar skall jag vara uppmärksam på?
- Vad är inte reglerat i ett avtal, som borde vara det?
- Var kan jag få hjälp?
I boken redogörs bland annat för:
- det upphovsrättsliga regelsystemet och de nya svenska lagregler som trädde i kraft den 1 juli 2005 och den 1 april 2009,
- upphovsmännens, de utövande konstnärernas och mediebranschens rättigheter och skydd,
- hur olika upphovsrättsorganisationer i praktiken tar till vara den enskildes rättigheter,
- avtalsfloran på området och förekommande branschvillkor.
I en särskild musikjuridisk ordlista från A till Ö förklaras över 200 specialuttryck och termer.
Ett avsnitt innehåller fristående information från organisationerna COPYSWEDE, IFPI, SAMI, SMF, SMFF och STIM.
En avslutande del innehåller lagar och förordningar, konventioner, anslutningskontrakt, modellavtal m.m., som behandlas i boken.
Musikjuridik fjärde reviderade omarbetade upplagan
Denna bok handlar om musik och juridik. Boken är i första hand skriven för musikbranschens aktörer: kompositörer, författare, bearbetare, artister, musiker, producenter, musikförlag, managers m.fl. Den informerar om olika upphovsrättsliga och avtalsrättsliga frågor, som dessa aktörer kan ställas inför när det gäller utnyttjande av verk och prestationer. Givetvis kan Musikjuridik också vara av stort intresse för andra kulturarbetare i musiklivet och inte minst i utbildningssammanhang. Det så kallade populärmusikaliska området har satts i fokus. Det krävs inga juridiska förkunskaper för att kunna ta del av bokens innehåll.
Exempel på frågor som det lämnas svar på:
- Vilka rättigheter och vilket skydd har jag?
- Vad menas med olika upphovsrättsliga begrepp?
- Är ett avtals villkor och ersättningar rimliga?
- Vilka fallgropar skall jag vara uppmärksam på?
- Vad är inte reglerat i ett avtal, som borde vara det?
- Var kan jag få hjälp?
I boken redogörs bland annat för:
- det upphovsrättsliga regelsystemet och de nya svenska lagregler som trädde i kraft den 1 juli 2005 och den 1 april 2009,
- upphovsmännens, de utövande konstnärernas och mediebranschens rättigheter och skydd,
- hur olika upphovsrättsorganisationer i praktiken tar till vara den enskildes rättigheter,
- avtalsfloran på området och förekommande branschvillkor.
I en särskild musikjuridisk ordlista från A till Ö förklaras över 200 specialuttryck och termer.
Ett avsnitt innehåller fristående information från organisationerna COPYSWEDE, IFPI, SAMI, SMF, SMFF och STIM.
En avslutande del innehåller lagar och förordningar, konventioner, anslutningskontrakt, modellavtal m.m., som behandlas i boken..
.
Musikjuridik handlar om upphovsrätt och musik. Den redogör i huvuddrag för det upphovsrättsliga regelsystemet, för vad som menas med olika upphovsrättsliga begrepp och för de rättigheter och det skydd som enligt lag garanteras rättighetshavarna.
Musikjuridik belyser också olika upphovsrättsliga frågeställningar som upphovsmän (kompositörer/låtskrivare, författare, bearbetare) och utövande konstnärer (artister, musiker, sångare) kan ställas inför, när det gäller användning av deras verk och prestationer. Det så kallade populärmusikaliska området har satts i fokus.
I en omfattande musikjuridisk ordlista från A till Ö förklaras omkring 200 specialuttryck och termer på upphovsrättsområdet.
Det krävs inga juridiska förkunskaper för att kunna ta del av bokens innehåll.
Henrik Stannow har tidigare under många år varit Stims chefsjurist samt rådgivare i juridiska frågor åt bland annat SKAP (Sveriges kompositörer och textförfattare), FST (Föreningen Svenska Tonsättare), Musikförläggarna och Musikerförbundet. Han har själv, och även i samarbete med andra författare, publicerat ett antal skrifter inom det aktuella rättsområdet.
Bok: 130232
Anmäl textfel