
Våra experter hjälper dig eftersöka "Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion
Av Eva Forsberg, Ingrid Carlgren, Viveca Lindberg
Bok- presentation: |
Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion |
Författar- presentation: |
Eva Forsberg |
![]() |
Hur ser bakgrunden ut till den kunskapssyn som formulerades i samband med 1990-talets läroplansreform? Vilka särdrag går att urskilja i den ”den svenska kunskapssynen” i ett internationellt perspektiv?
"Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion" skrevs i uppdrag av Skolverket våren 2009. Några fler frågor som analyseras och diskuteras i rapporten är:
– Vilka diskurser om kunskap finns i policydokument från EU och OECD?
– Hur ser kunskapsuppfattningarna ut i olika bedömningsinstrument?
– Vilka är de vanligaste förekommande taxonomierna för bedömning?
Rapporten omfattar en beskrivning av kunskapssynen i Skola för bildning (SOU 1992:94). Kunskapssynen diskuteras i relation till internationella trender i policytexter och kunskapsdiskurser. Den diskuteras också i relation till konstruktionen av läroplaner och kursplaner samt i relation till ett bildningsperspektiv.
Rapporten vänder sig till skolledare, studerande på skolledarutbildningen och på lärarutbildningen.
Författarna är Ingrid Carlgren, professor i pedagogik vid Stockholms universitet, Eva Forsberg, lektor i pedagogik vid Uppsala universitet och Viveca Lindberg, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Pressklipp
"Den kan med fördel läsas som en bred orientering i svensk utbildningspolitik och dennas relation till internationella strömningar.
Det ickehierarkiska relativa kunskapsbegrepp som formulerades med Skola för bildning hade som ursprungligt syfte att stimulera till debatt på lokal nivå. Kanske kan boken stimulera till fortsatt diskussion. Vad gjorde vi och var står vi i dag? Här bidrar författarna till att låta en i dag allt viktigare kunskapsfråga bli central: vilken roll spelar bedömning i undervisningssammanhanget?"
Rita Foss Lindblad, docent i pedagogik, i Pedagogiska Magasinet nr 4 2010
Utgåvor
Hur ser bakgrunden ut till den kunskapssyn som formulerades i samband med 1990-talets läroplansreform? Vilka särdrag går att urskilja i den ”den svenska kunskapssynen” i ett internationellt perspektiv?
Bok: 195607
Anmäl textfel