
Våra experter hjälper dig eftersöka "Tornedalens järnvägar : en gränslös historia" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Tornedalens järnvägar : en gränslös historia
Av Jan Bergsten

Bok- presentation: |
Tornedalens järnvägar : en gränslös historia |
Författar- presentation: |
Jan Bergsten |
![]() |
Det tog 16 år att bygga 16 mil järnväg från Boden till Haparanda, ett av de långsammaste
järnvägsbyggena i Sveriges historia. När banbygget nått rikets östra gräns bröt första
världskriget ut och Haparanda förvandlades över en natt till Europas nålsöga, den enda
möjliga gränsöverfarten för återvändande flyktingar, diplomater, smugglare, spioner och
krigsinvalider.
Så det blev högtrafik redan från starten. En av resenärerna var Iljitj Uljanov, eller Lenin
som blev hans mera kända namn. Det var i Haparandavagnen på kvällen den 13 april 1917
som han dödförklarade socialdemokratin: Vi bör kalla oss kommunister och partiet för det
kommunistiska...
Efter ännu ett världskrigs hektiska transportbehov kom fredsårens blygsammare och
tynande trafik. Tornedalens järnvägar drabbades av nedläggningar, persontrafiken lades
ner och kvar blev en godsbana.
Men nu stundar en ny tid med en nybyggd järnväg som gör en genväg via Kalix till
Haparanda och väcker drömmar om återupprättad gränsöverskridande persontrafik
Utgåvor
Bok: 192163
Anmäl textfel