
Våra experter hjälper dig eftersöka "Nämndemannauppdraget - breddad rekrytering och kvalificerad medverkan : betänkande från Nämndemannautredningen SOU 2013:49" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Nämndemannauppdraget - breddad rekrytering och kvalificerad medverkan : betänkande från Nämndemannautredningen SOU 2013:49
Av Justitiedepartementet

Bok- presentation: |
Nämndemannauppdraget - breddad rekrytering och kvalificerad medverkan : betänkande från Nämndemannautredningen SOU 2013:49 |
Författar- presentation: |
Justitiedepartementet |
![]() |
Konstaterar att nämndemännen har en viktig funktion genom att utöva insyn i domstolarna och ha inflytande över avgörandena och därmed bidra till att bibehålla förtroendet för rättsväsendet samt skapa legitimitet för domstolarnas avgöranden. Samtidigt har utredningen kommit fram till att nämndemännens medverkan kan göras mer ändamålsenlig och att en del åtgärder behöver vidtas för att stärka allmänhetens förtroende för nämndemannasystemet.
I syfte att bredda rekryteringen till icke partipolitiska kretsar och skapa en mer representativ nämndemannakår vad gäller främst ålder föreslår utredningen ett nytt ansökningsförfarande där var och en till kommunen respektive landstinget ska kunna ansöka eller nominera annan till nämndemannauppdraget. Utredningen gör bedömningen att val av nämndemän även framöver ska förrättas av kommun- respektive landstingsfullmäktige, men föreslår ett lagfäst krav på att fullmäktige måste välja minst hälften av nämndemännen från den grupp av kandidater som inte har blivit nominerade av ett politiskt parti företrätt i fullmäktige (en så kallad fri kvot).
Utredningen föreslår att nämndemännen ska vara två till antalet i stället för tre i de mål där de medverkar. Vidare föreslår utredningen att fler brottmål ska kunna avgöras utan nämndemän medan nämndemännens medverkan i familjemål lämnas oförändrad. Utredningen föreslår en ny domförhetsregel för de allmänna förvaltningsdomstolarna. Bortsett från att skattemål ska kunna avgöras utan nämndemän innebär den föreslagna domförhetsregeln ingen större förändring av nämndemännens medverkan i förvaltningsrätterna. Utredningen föreslår att nämndemän inte längre ska medverka i hovrätt och kammarrätt.
Utredningen föreslår även en skärpning av lämplighetskravet, en obligatorisk introduktionsutbildning för nämndemännen samt en dubblering av nämndemännens arvode.
Utgåvor
Översyn av nämndemannasystemet och förslag till åtgärder för att skapa ett modernt nämndemannasystem som även i framtiden kan bidra till att upprätthålla allmänhetens förtroende för domstolarna.
Bok: 220843
Anmäl textfel