
Våra experter hjälper dig eftersöka "Rätt till luftfart Studier över gränsdragningsfrågor i luftfartslagen 7 kap. 1 §" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Rätt till luftfart Studier över gränsdragningsfrågor i luftfartslagen 7 kap. 1 §
Av Lars-Göran Malmberg

Bok- presentation: |
Rätt till luftfart Studier över gränsdragningsfrågor i luftfartslagen 7 kap. 1 § |
Författar- presentation: |
Lars-Göran Malmberg |
![]() |
Utgåvor
Avgränsningen mellan tillståndspliktig och tillståndsfri luftfart sker med stöd i luftfartslagen 7 kap 1 § 1 st. Det rekvisit som utgör gränsdragningsrekvisit är "uttrycket" luftfart i förvärvssyfte. Den som utför luftfart i förvärvssyfte utan tillstånd kommer att åtalas med stöd av luftfartslagen 13 kap 2 § 10 p. Gränsdragningsrekvisitet luftfart i förvärvssyfte har vållat såväl piloter som luftfartsmyndigheten och domstolarna bekymmer i så motto att tolkningen av begreppet. Luftfartens snabba utveckling och lagens föråldrade förarbeten har medfört att domstolarna har fått en svår uppgift vid tillämpningen av lagen. Domstolarna har visat viss benägenhet i att bedöma begreppet luftfart i förvärvssyfte som att luftfarten skall ha en viss omfattning eller sker med ett tydligt vinstsyfte för att den skall klassas som utförd i förvärvsarbete. Ett sådant resonemang kan få svåröverskådliga konsekvenser för luftfarten.
Framställningen behandlar bland annat luftfartens utveckling från tiden för förarbetenas tillkomst till dagens tekniska nivå och med utgångspunkt i denna utveckling konstrueras gränsdragningen mellan tillståndspliktig och tillståndsfri luftfart. I boken behandlas regelsystemets utveckling och de internationella konventioner som har påverkat den offentliga regleringen av luftfarten. Ett större avsnitt behandlar det säkerhetsmässiga regelsystemet och tillståndsgivningen till luftfart i förvärvssyfte.
Lars-Göran Malmberg är verksam vid den juridiska fakulteten i Lund.
Bok: 122759
Anmäl textfel