
Våra experter hjälper dig eftersöka "Med last genom luften. Svenskt transportflyg under kalla kriget" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Med last genom luften. Svenskt transportflyg under kalla kriget
Av Lennart Andersson
Bok- presentation: |
Med last genom luften. Svenskt transportflyg under kalla kriget |
Författar- presentation: |
Lennart Andersson |
![]() |
Transportflyget kommer ofta lite i skymundan och dess organisation och krigsuppgifter har förblivit ganska okända, men det betyder inte att denna typ av flyg skulle vara mindre viktig. I själva verket kan man hävda att just transportflyget mycket väl hade kunnat bli av avgörande betydelse för hela det svenska försvaret – om landet blivit utsatt för ett angrepp under kalla kriget.
Flyg var en förutsättning för att nyckelpersonal snabbt skulle kunna vara på plats vid mobilisering. Soldater skulle transporteras till Gotland och Norrbotten. Försvaret var beroende av att reservdelar kontinuerligt tillfördes. Flyg krävdes för förflyttning av personal och utrustning vid ombasering av flygförband, fällning av fallskärmsjägare och ambulanstransporter.
På 1970-talet fanns i krigsorganisationen 245 sambands- och transportflygplan. De utgjorde då mer än en fjärdedel av det totala antalet flygplan i den svenska krigsorganisationen. Denna andel ökade sedan. Redan från början ingick inhyrda civila flygplan och deras antal blev med tiden allt större. Antalet förband kunde successivt utökas, i motsats till flygslagen attack-, jakt- och spaningsflyg, där organisationen minskades genom upprepade förbandsindragningar. I senare tid skulle i krig en stor del av flygplansflottan vara kvar i de så kallade K-företagen, i stället för att vid mobilisering tas över av flygvapnets förband.
Denna bok, som beskriver hur transportflyget skulle ha använts i krig, bygger i huvudsak på tidigare hemligstämplat material i civila och militära arkiv.
Utgåvor
Bok: 280373
Anmäl textfel