
Våra experter hjälper dig eftersöka "Det agila företaget : Fiskstim eller supertankers i en dynamisk värld?" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Det agila företaget : Fiskstim eller supertankers i en dynamisk värld?
Av Göran Nilsson, Lennart Francke
Bok- presentation: |
Det agila företaget : Fiskstim eller supertankers i en dynamisk värld? |
Författar- presentation: |
Göran Nilsson |
![]() |
Dynamiken och osäkerheten i omvärlden ökar och företag är utsatta för hård konkurrens. Mycket talar för att det är de verksamheter som är agila (och därmed bättre än konkurrenterna kan anpassa sig till sin närmiljö) som är vinnarna på sikt. Ändå går många i motsatt riktning och bygger alltmer byråkratiska och rigida styrsystem. Företagen blir som tungstyrda supertankers när de istället borde vara som flexibla fiskstim: decentraliserade, samspelta och snabba.
Den här väl underbyggda boken förklarar varför så många företag drivs enligt otidsenliga principer och argumenterar för fördelarna med ett agilt synsätt. Utifrån forskning och ett flertal fallstudier, inte minst av Handelsbanken, ger boken också vägledning i hur ett företag blir agilt, det vill säga är kundorienterat och långsiktigt snarare än ägarfokuserat och kortsynt, drivs av inre motivation snarare än yttre belöningar, har ett arbetssätt som baseras på förtroende snarare än detaljgranskning, och prioriterar anpassningsförmåga framför formell planering.
LENNART FRANCKE är rådgivare och sitter i flera styrelser. Han har lång erfarenhet från ledande positioner i Handelsbanken, bland annat som CFO, och som finanschef och rådgivare till Swedbanks ledning.
GÖRAN NILSSON arbetar idag som forskare och lärare vid Uppsala universitet och har en bakgrund från Handelshögskolan och som controller i näringslivet. Han är medförfattare till internationellt framgångsrika läroböcker och föreläser flitigt.
Utgåvor
Bok: 284291
Anmäl textfel