
Våra experter hjälper dig eftersöka "Kommentar till kursplanen i matematik (Grundskolans läroplan 2011)" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Kommentar till kursplanen i matematik (Grundskolans läroplan 2011)
Av Skolverket

Bok- presentation: |
Kommentar till kursplanen i matematik (Grundskolans läroplan 2011) |
Författar- presentation: |
Skolverket |
![]() |
Vad är det som skiljer ämnet Matematik i den nya kursplanen från nu gällande kursplan?
Kursplanen i matematik utgår från samma syn på ämnet som i den tidigare kursplanen. Den nya kursplanen skiljer sig därigenom inte från den tidigare när det gäller inriktningen, men däremot när det gäller konkretionsgraden.
Kursplanen lyfter på ett tydligare sätt fram
- vikten av att möta och använda matematik i olika sammanhang samt inom olika ämnesområden
- förmågan att kommunicera matematik med olika uttrycksformer
- matematikens anknytning till historiska och kulturella sammanhang
- användningen av digital teknik vid matematisk analys, hantering av data och beräkningar.
Nationella och internationella utvärderingar har visat att undervisningen i matematik i stor utsträckning är präglad av enskild räkning, vilket får till följd att eleverna i undervisningen har begränsade möjligheter att utveckla förmågan att lösa problem. Ambitionen är därför att eleverna ska ges möjlighet att använda matematiken i olika sammanhang, utveckla förmågan att lösa problem, använda logiska resonemang samt att kommunicera matematik med hjälp av olika uttrycksformer.
För de yngre eleverna handlar betonas bättre förståelse för de fyra räknesätten. För elever i alla årskurser handlar det
om att de behöver utveckla bättre kunskaper om matematiska begrepp samt bättre kunskaper inom algebra och geometri.
Utgåvor
Vad är det som skiljer ämnet Matematik i den nya kursplanen från nu gällande kursplan?
Kursplanen i matematik utgår från samma syn på ämnet som i den tidigare kursplanen. Den nya kursplanen skiljer sig därigenom inte från den tidigare när det gäller inriktningen, men däremot när det gäller konkretionsgraden.
Bok: 182214
Anmäl textfel