
Våra experter hjälper dig eftersöka "Burkar, påsar och paket : förpackningarnas historia i vardagens konsumtionskulturer" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Burkar, påsar och paket : förpackningarnas historia i vardagens konsumtionskulturer
Av Roger Qvarsell, Ulrika Torell

Bok- presentation: |
Burkar, påsar och paket : förpackningarnas historia i vardagens konsumtionskulturer |
Författar- presentation: |
Roger Qvarsell |
![]() |
Redaktör: | Jenny Lee |
I en vanlig svensk livsmedelsbutik finns tusentals olika varor. De allra flesta är förpackade, klädda i färger, bilder, symboler och tjusiga varunamn som vi möter när vi ska hitta rätt mjölk, lämplig middagsmat och en god frukostmarmelad. I frukt- och delikatessdiskarna kan man se och kanske vidröra själva varan, annars är det förpackningarnas beskriv ningar av maten som vi köper.
Den här boken handlar om hur förpackningarna omgestaltat våra konsumtionskulturer. Hur de förändrade produktionen, distributionen och konsumenternas vardag och villkor i butiken. Handeln rationali serades och alla de problem som hade att göra med hållbarhet, för varing och långa transporter kunde lösas. Från betjäningsbutiker med försäljning över disk gick vi till snabbköp där kunden på egen hand plockar sina varor. I det nya masskonsumtionssamhället ökade också antalet varianter av en och samma vara och varumärket blev det som tydligast skiljde dem åt.
Boken berättar också om hur förpackningarna intagit en viktig plats i våra vardagliga visuella miljöer. Inte bara i butikerna utan också på annonspelare, tidningssidor, i köksskåpen och på frukostborden. Den förpackade maten ger oss möjlighet att välja stil, värderingar och kanske rent av identitet. En burk varmkorv eller ett paket rättvisemärkt kaffe i varukorgen berättar olika saker om oss. Förpack ningarnas bilder på den färdiga maten visar hur trevligt vi kan få det vid middagsbordet men talar sällan om för oss vad vi egentligen äter. Bakom arbetet med boken ligger ett fl erårigt samarbete mellan Nordiska museet och Linköpings universitet.
Utgåvor
Bok: 131618
Anmäl textfel