
Våra experter hjälper dig eftersöka "Samling för skolan. SOU 2016:38. Nationella målsättningar och utvecklingsområden för kunskap och likvärdighet : Delbetänkande från 2016-års skolkommision" - utan extra kostnad
Glansholms Antikvariat har många tusentals böcker på lager - och över 10 miljoner böcker hos våra underleverantörer. Vi har en unik service till dig - efterlys boken och våra experter eftersöker den åt dig och återkommer inom några dagar.
Vad kommer boken att kosta? Normalpriserna för efterlysta böcker ligger mellan 120 kr och 380 kr beroende på utgåva, skick, tillgång, etc. Vi kan inte lämna ett pris förrän vi bedömt det enskilda exet. Har vi boken inne kan det ibland bli billigare och rariteter har ofta ett högre värde, att en bok är kostsam hindrar oss inte från att eftersöka och reservera den för våra kunder.
Är en efterlysning bindande? Nej, naturligtvis får du se bild, pris och skickbedömning innan du bestämmer dig. Men en efterlysning innebär ofta att vi låter ta in boken på lager och vi är därför naturligtvis tacksamma om du är seriöst intresserad och återkommer när vi kontaktar dig via epost.
Vänligen gör en efterlysning per bok! Varje bok behöver ett eget referensnummer för att vi ska kunna hantera efterlysningen.
Vi behandlar inte efterlysningar av ordinarie kurslitteratur.

Samling för skolan. SOU 2016:38. Nationella målsättningar och utvecklingsområden för kunskap och likvärdighet : Delbetänkande från 2016-års skolkommision
Av Utbildningsdepartementet
Bok- presentation: |
Samling för skolan. SOU 2016:38. Nationella målsättningar och utvecklingsområden för kunskap och likvärdighet : Delbetänkande från 2016-års skolkommision |
Författar- presentation: |
Utbildningsdepartementet |
![]() |
Innehåller en analys av orsakerna till de fallande kunskapsresultaten, en aktuell problembild, förslag till nationella målsättningar och en långsiktig plan med utvecklingsområden.
De ökade resultatskillnaderna mellan skolor, som beror på att elever med likartad familjebakgrund i högre utsträckning än tidigare tenderar att samlas i samma skolor, är också mycket oroande. Vidare måste arbetsmiljön för elever och lärare förbättras liksom även tryggheten och studieron för eleverna.
Kommissionen bedömer att det främst är på systemnivå som svagheterna i svensk skola återfinns och där utvecklingsområden behöver identifieras och preciseras. Man har identifierat följande väsentliga systemsvagheter i det svenska skolsystemet:
- sviktande kapacitet och ansvarstagande hos många skolhuvudmän
- oklara ansvarsförhållanden
- brister i resursfördelning
- brister i resultatinformation som försvårar kvalitetsarbetet
- otillräcklig kompetensförsörjning
- otillräckliga förutsättningar till professionsutveckling
- splittrad och över tid oenig nationell styrning av skolan, t.ex. genom en stor mängd statsbidrag.
Kommissionens strategi syftar till:
- att stärka styrning, stöd och närvaro från statens sida på olika nivåer i skolsystemet i syfte att stärka huvudmännen i skoluppdraget involvera och stärka de professionellt verksamma
- stärka insikten om utbildningens betydelse och tilliten till skolan hos en bred allmänhet
- säkra långsiktighet, konsekvens och uthållighet i den nationella skolpolitiken.
Utgåvor
Bok: 277037
Anmäl textfel